Urban Sub dansstijlen

Sudanstijlen.

Tijdens de streetdance & hip hop lessen komen de onderstaande subdanstijlen van de urban wereld aan bod.

Dancehall 
Eind jaren 70 is dancehall ontstaan als een aparte genre inde populaire Jamaicaanse muziek. In de jaren 80 werd dancehall overheersenderdoor de digitale ragga dancehall. Door de snelle ritmes veranderd ook de dans. Op reggae en andere populaire dancehall muziek worden snelle energieke dansbewegingen met invloeden uit zowel Jaimaca als Afrika uitgevoerd.

Whacking
Whackin' stamt af van de Vogue, die in de jaren '80-'90 ongelooflijk hot was (dankzij Madonna). Het werd vaak in Gayclubs beoefend, zoals in hoofdsteden New York, Los Angeles, Atlanta, Chicago etc.
Daarna gingen de dansers ermee experimenteren en in de loop der jaren is deze stijl zich gaan ontwikkelen en zo ontstond dus ook Whacking. Wacking is een vrouwelijke dansstijl met veel arm bewegingen.

Female
Female hip hop is een uitdagende vrouwelijke stijl, waarbij de vrouwelijke bewegingen worden geaccentueerd. 

Popping:
Funky streetdance stijl gebaseerd op het inspannen en ontspannen van de spieren, wat leidt tot korte spastische bewegingen. Dit noemen we een 'pop' op het ritme van de muziek. Dit wordt gedaan met aanvullende bewegingen en poses. Poppin' is mechanische bewegingen maken zoals bij een robot of een pop.

Locking:
Kenmerken van Lockin' zijn snelle arm- en handbewegingen, gecombineerd met soepele heup- en beenbewegingen. Lockin' heeft een hoge entertainment waarde, doordat er veel contact met het publiek gezocht wordt.

House Dance
House dance is een vrij nieuwe stijl uit de hip hop wereld. House dance is ontstaan in Chicago en is nu ook in de grote steden van Nederland bekend. House dance is een goede workout, op geweldige up tempo house muziek, dat je conditie sterk verbeterd.

House dance bestaat vooral uit veel voetwerk, Jacking, en Lofting. Net als hip hop dans, wordt deze dans veel beoefend door zwarte en Latino-Amerikanen. Het legt de nadruk op snelle en complexe voet bewegingen, gecombineerd met vloeiende bewegingen van de bovenste lichaamsdelen. House dance is populair bij zowel jongens als meisjes.

Hip Hop Lyrical
Hiphop lyrical is een hiphop stijl, die gedanst wordt op lyrics en soft hiphop beats.  Je leert hoe je met dans een verhaal kunt vertellen en er wordt zeer veel aandacht besteed aan dansen met gevoel.  Het is een vloeiende en meer expressionele versie van de oorspronkelijke hiphop.

Breakdance,
Breakdance, ook bekend als breaking of b-boying, is ontstaan eind jaren 1970, begin jaren 1980 in de zwarte achterstandswijken in New York. Dj’s in die tijd, zoals Afrika Bambaataa, Grandmaster Flash en DJ Kool Herc, begonnen draaitafels en een mixer te gebruiken om zo de break van een nummer eindeloos door te laten draaien (hier is de naam van afgeleid). Breakdance zijn vaak atletische bewegingen, met hoogstandjes vooral dicht bij de grond.

Krumping  
Krumping is krachtig, lenig, agressief en staccato. Krumping wordt gedanst op hiphop muziek en is snel, vooral heel snel. Krumping is, net als break dancen, een battel-dance. Snelheid, inventiviteit en acrobatiek, daar scoor je punten mee. Gadegeslagen door een cirkel van andere dansers, draait het in dit atletische gevecht om het applaus. Wie het meeste gejoel, gefluit en gestamp oogst, die wint.

Net als break dance is krumping onstaan in de ghetto. Niet in New York, maar in Los Angeles, ruim tien jaar geleden.
De danstaal van krumpers lijkt niet op de atletische bewegingen van break dancers, die hun hoogstandjes vooral showen dicht bij de grond. Krumpen gebeurt op een of twee voeten. Knieën gebogen, borstkas heen en weer en de armen krachtig in de lucht. De bewegingen lijken nog het meest op die uit Afrikaanse dansen.

Krumping is ontstaan uit clowning, een dansstijl die Thomas Johnson, een inwoner van de achterbuurten van Los Angeles, begin jaren '90 ontwikkelde om kinderen in de grimmige buurten weer te laten lachen. De sfeer in de ghetto's van Los Angeles na de rellen die volgden op het politiegeweld tegen de zwarte Rodney King was explosief. De zware bevolking, en vooral de jeugd, had een uitlaatklep nodig.
Johnson probeerde op kinderfeestjes de jeugd die opgroeide temidden van drugsdealers, verslaafden en moord en doodslag op elke straathoek, een moment van plezier te geven. Gekleed in clownspak, zijn gezicht geschminkt en met een grote afro pruik in regenboogkleuren op het hoofd, werd hij Tommy de Clown. Met schokkende spastische bewegingen bracht hij de kinderen aan het lachen. De jeugd vond het prachtig, de buurt vond het geweldig. Al snel had Tommy de Clown een slinger kinderen achter zich aan, die hem kopieerden. Johnson nam een stel van hem op in een groep en trainde ze om ook op te treden.
Clowning werd een hit in de buurt. Dansen als alternatief voor de misère. Er ontstonden tal van groepen die aan de nieuwe dansstijl deden.
Johnson, ooit zelf drugsdealer, zette battles op tussen de verschillende groepen. Wie was de beste? Daar draaide het om tijdens die wedstrijden. Ze boden kinderen de kans de massa te ontstijgen, niet langer een van de duizenden kansloze jongeren te zijn, maar de beste clowner. Het is precies waar het in hiphop altijd om heeft gedraaid: de beste break dancer zijn, de beste rapper zijn. Een kans om succesvol te zijn. Een alternatief voor de goot en geweld.
Clowning verplaatste zich van kinderfeestjes naar wedstrijden op straat en later zelfs naar stadions, de bewegingen werden heftiger en sneller. Van grappig veranderden de bewegingen in imponerend en krachtig. Krumping was geboren.Er zijn ook meerdere films over krumping:

  • De documentaire 'Rize'. 
  • Deze film begint met de zin: 'De beelden in deze film zijn niet versneld weergegeven.'
  • Stomp the Yard
  • Bring it on 2

Contact

 

Dansschool Ingeborg
Vaart z.z 9
9401 GE Assen 
Telefoonnummer: 06 48962643

Mail:da
nsschoolingeborg@hotmail.com